fredag 21 mars 2008

Funderingar på långfredagen

Sitter och funderar lite när snön rasar utanför fönstret. Funderar på att vi lärare ofta måste använda vår lediga tid till jobb och det utan att få betalt för det. I hur många andra jobb måste man det egentligen? Många jobbar över men får oftast betalt för det.

Har även en fundering kring Lärarlyftet. Toppen att man från högre ort nu har tänkt på oss men trist att vi måste betala för det. Visst, vi får betalt till 80-90% av vår lön, men inte 100%. Vi måste dessutom betala för resor och uppehälle om vi inte hittar vår utbildning inom pendelavstånd från våra hem. Vilka andra yrkeskategorier måste göra det och skulle göra det? Vi inom skola och barnomsorg ska bara vara glada att vi får fylla på våra kunskaper, tacka och ta emot känns det som. Och så undrar man varför Lärarlyftet inte har fallit så bra ut!! Suck!

Själv ska jag söder ut och fira påsk med min släkt. Med mig i resväskan har jag grammtikprov, diagnoser och uppsatser. På datorn väntar skriftlig information på mig med ett stort flin :-)

Inga kommentarer: