lördag 22 mars 2008

Språkpolisen har varit framme

Som språklärare är det svårt att låtsas som att man inte har sett språkfel som vårat/våran/erat i reklam och information i butiker. De riktigt sticker i ögonen! På en Maxibutik närheten av mitt hem fick jag en lördagseftermiddag se följande skylt: "Prova gärna på vårat hembakade bröd!" Jag stirrade irriterat på skylten och tyckte inte alls att hembakat bröd just i det ögonblicket lät lockande. Efter att ha försökt ignorera mången fel kunde jag nu inte hålla mig. De måste få veta att det här inte ser professionellt ut, så jag traskade fram till tårtdisken och nämnde detta för en tjej som stod där och så gärna ville hjälpa mig. När hon hörde vad jag hade att säga, blev hon genast alldeles röd om kinderna och stammade fram ett tack och att de genast skulle ändra skylten. Min sambo sa generat: "Hon är svensklärare...." och log lite.

Nöjd över att ha sagt till, fortsatte vi vår inhandling av diverse varor och åkte hem. När jag nästa vecka kom tillbaka, såg jag att de inte alls hade ändrat på skylten men denna gång brydde jag mig inte om det. Ville de verka oprofessionella så gärna för mig, tänkte jag och gick vidare. Däremot veckan efter hade ett under skett. Skylten var ändrad! Nu stod där "Prova gärna på vårt hembakade bröd!" Mums, tänkte jag. Jag vill gärna ha lite smaskigt bröd och valde mellan alla goda sorter de hade.

Seger till språkpolisen alltså! :-)

Inga kommentarer: