onsdag 7 maj 2008

Första delen av Hong Kong - förlorad resväska, duschschema, mördarsäng och we are very flexible....










Nu ca en vecka efter hemkomst från det underliga, spännande och helt fantastiska Hong Kong, har jag nog fått lite distans till allt som hände där. Vi hade ett fullspäckat schema från 8.00 till 23. Vi fullkomligt stöp i säng alla fem. Vi bodde i skolans övernattningslägenheter, vilka kanske inte var de nyaste men helt klart rena. De städades varje dag, man ställde in frukt, vatten, nudlar (!) till oss och vi kände oss mycket viktiga. Likadant var det för eleverna. Vi hade bara en dusch med varmvatten så vi fick upprätta ett duschschema på morgnarna. Tyvärr var väl sängarna inte av bästa slaget. Min t.ex. var en bäddsoffa, på vilken man fällde ner ryggstödet, vilket i sin tur medförde att det blev en glipa i mitten. Den fick jag ”fylla” med ett täcke för jag var tvungen att ligga precis i mitten annars välte den. Därför döpte jag den till ”The Killer Bed” eller ”Mördarsängen”. Självklart nämnde vi inte detta till våra kinesiska kollegor, som skulle ha blivit alldeles förskräckta att vi inte sov bra.

Sightseeing stod på schemat i början av vistelsen. De ville visa upp sin härliga stad. Nytt för mig denna gång var att vi åkte linbana till Big Buddha. Detta var lite jobbigt för mig som har lite höjdskräck, men har man varit högst uppe i Eifeltornet så var detta en baggis! Fantastisk utsikt från många ställen t.ex. Victoria’s Peak. Här ser man en klar dag ut över hela det kända hamninloppet och hamnen. Vi shoppade på Stanley Market, Mon Kok, Temple Street (min favorit!). På Stanley hamnade vi mitt i en filminspelning som själklart fanns inslag av kampsport!

Men allt började med att min resväska inte hade kommit fram. Det var inte min bästa stund på jorden kan jag säga. Resdammig efter 15 timmar på plan och ingen väska!! Vad gör man? Ingen idé att få panik i alla fall. Som van resenär hade jag packat ner ett ombyte i handbaggaget så jag klarade mig ett par dagar i alla fall. Dessutom fick jag en necessär med det nödvändigaste på flygplatsen. Två dagar senare dök den i alla fall upp och jag var nog den gladaste personen i hela Hong Kong! Vi landade vid 9 tiden på morgonen och var lagom pigga, när vi blev väl mottagna på skolan. Helst hade vi nog velat ta en tupplur men det bar direkt iväg på utflykt i gassande sol och fuktig värme och vi var inte i säng förrän vid midnatt. För att vara helt ärlig, var vi nog inte människor på flera dagar efter jetlaggen och värmen.

Vi fick se så mycket och schemat var så späckat att vi nästan fick be om tid att gå på toa och dricka kaffe! Vi led lite, vi vuxna…vi behövde vårt svarta guld och det ofta! Våra kinesiska kollegor tyckte nog att vi var lite konstiga men det bjuder vi på. De frågade alltid om allt var bra och sa hela tiden att schemat var very flexible. Vi funderar nu på om vi ska trycka upp en t-shirt till rektorn där det står: I am very flexible och en till våra fantastiska guider och tillika engelsklärare Priscilla och Patrick, som drogs med oss hela veckan. Men på deras ska det stå: We are very flexible too! Vi får se hur vi gör…

2 kommentarer:

Kristina sa...

Hej Cecilia!
Det var kul att läsa lite om dina upplevelser i Hong Kong:)
Hälsningar Kristina

Cecilia sa...

Tack Kristina! Mer kommer snart. Som du vet råkade vi ut för en massa otroliga saker som måste sägas!